Der sker desværre en sjælden gang imellem, at en af vores forsendelser beskadiges under transporten.
Hvis en vare mod forventning skulle være skadet, når du modtager den, vil vi selvfølgelig altid gerne hjælpe. Derfor er det vigtigt, at der skelnes mellem fragtskade og reklamation, da det er forskellige forhold, som gør sig gældende for dem hver især.
Det er derfor vigtigt at du kontrollerer om din forsendelse er ubeskadiget ved modtagelse.
Fragtskade: Er emballagen beskadiget ved modtagelse er dette en fragtskade og SKAL noteres på fragtbrevet ved modtagelsen, da det er transportøren der er erstatningsansvarlig. Husted emballage er IKKE erstatningsansvarlig for skader, der er opstået under transporten. Det er derfor meget vigtigt, at du kontrollerer forsendelsen straks, mens fragtmanden er til stede eller mens du er i pakkeshoppen.
Reklamation: Er produktet/pakken mangelfuld, eller på anden vis ikke stemmer overens med ordren – er dette en reklamation. Køber er forpligtet til at undersøge det købte og foretage forsvarlig kontrol straks ved modtagelsen. Hvis køber mener at konstatere mangler ved det købte, skal skriftlig reklamation straks afgives overfor sælger med angivelse af ordre-, følgeseddel- eller fakturanummer.
Modtager du forsendelsen, uden at undersøge dens tilstand for eventuelle transportskader, og at forbehold for transportskader derfor ikke noteres på fragtbrevet, har du faktisk godtaget varen som den er modtaget og uden mulighed for senere reklamationsret for evt. transportskader.